Obwodnice rowerowe – co to i jakie zalety ma takie rozwiązanie?

Jazda na rowerze obecnie stała się bardzo modna i coraz bardziej powszechna. Służy już nie tylko rekreacji i aktywności fizycznej, ale również przemieszczaniu się do pracy i nie tylko. Warto zadbać o to, aby powstające coraz częściej trasy rowerowe, tworzyły sensowną sieć, umożliwiającą bezpieczne pokonanie całej drogi. Najlepszym rozwiązaniem są właśnie obwodnice rowerowe, o których więcej przeczytacie poniżej.

Czym jest obwodnica?

Obwodnica to droga, która prowadzi wokół miasta lub jego części – konkretnej dzielnicy albo centrum. Umożliwia ona ominięcie danego obszaru w sposób bezpieczny i bezkolizyjny. Do tego stanowi ona duże odciążenie w ruchu.

W powszechnym użytku są obwodnice przeznaczone dla ruchu samochodowego. Zdają one egzamin i stanowią znaczną pomoc w usprawnieniu komunikacji na terenie miast oraz w ich pobliżu.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby obwodnice oparte na podobnych zasadach powstawały również dla ruchu rowerowego. Mamy już kilka przykładów z naszego kraju, które są dowodem na to, że to rozwiązanie świetnie się sprawdza i staje się prawdziwą atrakcją turystyczną dla złaknionych nowych widoków pasjonatów jazdy na rowerze. Więcej o nich dowiecie się z artykułu: 3 obwodnice rowerowe w Polsce, które są wzorem do naśladowania.

Zalety obwodnicy rowerowej

Obwodnica rowerowa to przede wszystkim sposób na zapewnienie bezpiecznej drogi do przemieszczania się na dwóch kółkach. Pewnie każdy w swojej okolicy znajdzie takie miejsca, gdzie ścieżka rowerowa nie ma sensownego połączenia. Nagle się urywa i trzeba dzielić nierzadko ruchliwą drogę z samochodami. To skutecznie zniechęca do jazdy na rowerze, szczególnie w towarzystwie dzieci.

Obwodnica z założenia ma prowadzić wokół miasta lub jego części. Omijanie ruchliwych dróg to nie tylko możliwość bezpieczniejszej przejażdżki, ale również o wiele korzystniejszej dla naszego zdrowia. Jazda na rowerze z dala od miejskiego zgiełku, samochodów, w otoczeniu przyrody to okazja na większe dotlenienie, które jest zbawienne dla naszego zdrowia fizycznego oraz psychicznego. Jeśli decydujemy się na rower, to maksymalizujmy jego dobroczynne działania, wybierając trasy mniej uczęszczane!

Trasa rowerowa prowadząca wokół miejscowości ma jeszcze jedną, bardzo ważną zaletę. Zawsze dokądś prowadzi! Nie ma tutaj przykrych niespodzianek, gdy nagle droga się kończy. Może stać się codzienną trasą do pokonania w ramach aktywności fizycznej, może stać się weekendową formą spędzania wolnego czasu z rodziną. Ale ważne, że zawsze dotrzecie tam, skąd ruszaliście, a to już zachęca do coraz częstszych rowerowych wypadów. A to chyba o to w tym wszystkim chodzi, prawda?

Jaką długość powinna mieć obwodnica?

Optymalna długość pętli to około 30 km. Jako, że zwykle średnia prędkość to 20 km/h (i to bez specjalnego wysiłku!), to taki dystans można pokonać już w półtorej godziny.

Choć początkującym rowerzystom taki dystans wydaje się nie do pokonania. Uwierzcie, że w przyjemnym otoczeniu przyrody oraz równej nawierzchni, kolejne kilometry umykają nam niewiadomo kiedy. Wystarczy wsiąść i raz pokonać taki dystans, aby się o tym przekonać.

Jakie drogi mogą wchodzić w skład obwodnicy rowerowej?

Gdy rozmawiamy o drogach przeznaczonych dla ruchu rowerowego, od razu przed naszymi oczami stają piękne ścieżki ze świeżutko wylanym, równiutkim asfaltem. Oczywiście są one wysoce wygodne i bezpieczne dla rowerzystów i pozostałych uczestników ruchu drogowego, ale nie oszukujmy się – nie zawsze mamy możliwość ich wybudowania lub inwestycja mija się z celem z racji małego uczęszczania trasy. Zatem jakie drogi mogą uzupełnić takową obwodnicę, aby tworzyła ona spójną trasę?

Ścieżki powinny być wyrównane i utwardzone. Ten aspekt jest szczególnie znaczący dla bezpieczeństwa osób starszych i dzieci. Rodzaje nawierzchni można podzielić na: gruntowe, afaltowe, betonowe oraz prefabrykowane.

Ścieżki gruntowe są szybkie i tanie w przygotowaniu, z łatwością dostosowują się do otoczenia naturalnego. Dlatego są szczególnie polecane do wykorzystywania na szlakach, terenach leśnych

Preferowanym rozwiązaniem w kwestii budowy ścieżek rowerowych jest nawierzchnia asfaltowa. Jest ona trwała i równa, co podnosi komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Na dodatek przygotowanie takiej ścieżki wbrew pozorom jest łatwe i szybkie, a do tego o wiele tańsze niż inne nawierzchnie. Zauważalne jest również spore zainteresowanie rowerzystów takowymi trasami.

Nawierzchnie betonowe są zdecydowanie rzadziej wykorzystywane do budowy ścieżek rowerowych. Choć dobrze przygotowane są równie trwałe, co drogi asfaltowe, to ich przygotowanie zajmuje o wiele więcej czasu. Kolejnym minusem są szczeliny, które obniżają komfort jazdy.

– prefabrykowane – nie polecane ze względu na małą trwałość, tym samym obniżenie bezpieczeństwa i komfortu podczas jazdy rowerem. Niegdyś chętnie wykorzystywane do budowy tras rowerowych ze względu na dużą dostępność materiałów (kostka, płyta), jak również brak specjalnego sprzęty czy kwalifikacji. Obecnie coraz rzadziej wykorzystywana nawierzchnia.

Do takiej „pętli” można dodać nie tylko ścieżki przeznaczone wyłącznie do ruchu rowerowego i pieszego, ale również mniej uczęszczane drogi publiczne. Dzięki temu komfort i bezpieczeństwo pozostaną te same, a koszty inwestycji znacznie się zmniejszą. Z pewnością znajdziecie w swojej okolicy takie ulice, które świetnie nadadzą się do dołączenia do obwodnicy rowerowej.

Jak widać, obwodnica nie musi być kosztowną inwestycją, a może doprowadzić do znacznego wzrostu zainteresowania jazdą na rowerze. Warto dzielić się tym pomysłem i wprowadzać go w życie, a będziemy mieli możliwość krok po kroku stworzyć całą sieć obwodnic rowerowych.